Håkan Broström Quartet

Håkan Broström Quartet

 

Håkan Broström är ett av Sveriges toppnamn inom jazzen. Via olika projekt med både smågrupper och storband har han spelat med sådana storheter som Herbie Hancock, McCoy Tyner, Carla Bley, Dave Liebman, Joe Lovano, Ulf Wakenius, Phil Woods, och Putte Wickman. Som bandledare har Håkan turnerat med bland andra Viktoria Tolstoy, Palle Danielsson, Peps Pesson, Tim Hagans, Rigmor Gustafsson, Esbjörn Svensson, Joey Calderazzo och Jeff "Tain" Watts.

Ludvig Berghe är en erfaren samt välmeriterad pianist som vunnit ett flertal utmärkelser. Han har drivit sin trio i 15 års, släppt sex egna CDs och varit sideman i många sammanhang. Ludvigs spel är tekniskt drivet och kraftfullt.

Tom-eddye Nordén, tidigare student vid Konservatoriet i Köpenhamn och Kungl.Musikhögskolan i Stockholm.

Tom-eddye spelar i många olika projekt men ses nästan uteslutande i jazzsamanhang och är även aktiv med sin debut Cd..

Trotts ung ålder har han hunnit mött och spela med musiker som.

Thomas Franck, Alex Riel, Bernt Rosengren, Kenny Baron, John Taylor, Elliot Zigmund mfl

Karl- Henrik Ousbäck föddes 1993. Han fick en virveltrumma vid tre års ålder och har spelat trummor sedan dess. Började studera för Petur "Island" Östlund när han var 11 år och är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Karl‐Henrik gjorde sitt första framträdande vid 7 års ålder och har blivit omskriven i svensk och internationell musikpress sedan dess. Han är en återkommande gäst på Sveriges stora jazzscener.

 

 

 

 

 

Håkan Broström drog igång festivalen med besked

 

På Hotell Hellsten drog Håkan Broström igång jazzfestivalen med virvlande, snabba tonrörelser som fyllde rummets alla vrår med sitt välljud. Lokalen var fullpackad med intressenter i olika åldrar som med inlevelse följde de snabba tonskapelserna.

 

 

Håkan Broströms saxofonspel är engagerat och okuvligt i utspelet. Hans teknik är formidabel liksom hans snabba uppfinningsförmåga. Mängder av durackord backar upp de olika kompositionerna som nästan rakt igenom är Broströms egna. Han rör sig samtidigt långsamt framför medmusikanterna och verkar försäkra sig om att de är medvetna var i kompositionen de befinner sig. Flera av styckena som exekveras är nykomponerade och knappast helt inkörda i respektive medvetande.

 

Men med den kunskap alla fyra har hittar man genomgående rätt i sekvenserna. Håkan byter snabbt mellan sina två saxofoner mitt i stycket. Och rör sig då mellan olika tonarter utan tvekan men med fullödig säkerhet. Och dessutom har han likvärdig kraft i instrumentens totala register och litet till.

 

Ludvig Berghe är en fin samarbetspartner. Hans engagerade pianospel, kraftfullt med båda händerna i snabba rörelser över tangenterna. Ludvig Berghe är ett intressant fenomen. Samarbetet med Håkan Broström har en effektiv intensitet som är närmast bedövande. Hans solospel är mångtydigt och harmoniskt inträngande. Kraftfullt och lämpligt påträngande.

 

Tom-Eddye Nordéns basspel var inte mindre kraftfullt. Hans fingrar rörde sig snabbt över strängarna. Och hade starkt grepp om greppbrädan. Även hans solospel var imponerande. Inga tveksamheter utan på stället språng, om man säger. Karl-Henrik Ousbäcks trumspel var även det kraftfullt och utan falsk blygsel.

 

Trots den närmast vilda kraften på trummor och cymbaler var rytmen hela tiden på rätt plats. Det här var en fin öppning på jazzfestivalen. En fanfar för jazzmusiken, dess nutid och traditioner.

 

En sanslöst fin kväll bjöd Håkan Broströms kvartett på.

 

Leif Wigh

 

Håkan Broström kvartett

Hellstens – Stockholm Jazz Festival 2014-10-10

Håkan Broström ss as, Ludvig Berghe p, Tom-Eddye Nordén b, Karl-Henrik Ousbäck dr